Шукати в цьому блозі

середа, 13 квітня 2022 р.

Безпека дітей - понад усе!

   Щороку у квітні в закладі дошкільної освіти проводяться тематичні тижні - тиждень основ безпеки життєдіяльності та тиждень безпеки дорожнього руху.
    Сьогодні, як ніколи актуальним і головним завданням дорослих є безпека дітей. У період дії воєнного стану в Україні варто звернути увагу на те, як підготувати дітей до дій в надзвичайних ситуаціях, бо ж саме діти є одними з найбільш вразливих учасників подій.
    Тому дорослим варто заздалегідь підготувати дитину до небезпеки – і це не лише про війну, а й про повінь, пожежу, землетрус тощо.
     Однак перш ніж діяти, необхідно завчасно поговорити з дитиною у спокійній атмосфері.
Волонтерська група #миготові та психологиня Світлана Ройз розробили  ілюстровану методичку "Супергерої безпеки"про те, як підготувати дітей до екстрених ситуацій.


      Ми відібрали декілька порад щодо того, як говорити з дітьми про безпеку, які правила пояснити, і в які ігри пограти.
     Обов'язково важливо наголошувати, що ви говорите про безпеку не тому, що щось небезпечне має статися, а для того, щоб "натренувати м’яз безпеки" та відчувати свою силу в будь-якій ситуації.
     Підготовка робить стрес дитини "експертним", виводить дитину та дорослого зі стану травматичної безпорадності та вразливості. Ми протиставляємо тривозі продуктивні дії", – пише психологиня.

✅ Дітей потрібно підготувати до надзвичайних ситуацій заздалегідь тa y cпoкiйнiй oбcтaнoвцi.

✅ Важливо, щоб батьки говорили спокійно та досить повільно, спостерігаючи за змінами пози та реакціями дитини.

✅ Кожному члену сім’ї варто призначити його власну відповідальність, зробити кожного "супергероєм безпеки".

✅ Важливо розповісти дітям, як колись ви переживали складний досвід небезпеки і впоралися з ним, але не були готові, тому витратили важливий час та сили.

✅ Важливо легітимізувати страх дитини i самим сказати: мені іноді буває страшно, коли я бачу у фільмах пожежу чи думаю про землетрус. Коли думаю про те, що щось може нам загрожувати. Але я дорослий, i зараз у мене багато знань та сили. І ми разом, ми знаємо правила i з усім впораємось.

Розмова та гpa з дитиною 5 років має тривати до 15-20 хвилин.

Як говорити з дітьми?

Психологиня радить поміркувати разом з дітьми про те, що таке безпека.

Можна запитати у дітей: на що вони спираються всередині (якості, знання), чи є у них знайомі (діти та дорослі), з якими вони почуваються захищеними.

Варто вигадати разом ідеальний захищений простір (намалювати, виліпити його).

Далі потрібно перейти до гри, наприклад, у "супергероїв безпеки" – спокійно та без паніки.

Варто обговорити, як ви можете подбати про безпеку.

Потім Світлана Ройз радить обговорити з дітьми, що сім’я може зробити у неконтрольованих ситуаціях – при пожежі, хворобі, землетрусі, бойових діях.

✅ Дитині варто знати, що свідчить про екстрену ситуацію:
сирена зі звуком, що підвищується i знижується сповіщає про ракетний обстріл;
якщо меблі рухаються, є відчуття корабельної хитавиці – це свідчить про землетрус;
а запах гapy та раптове відчуття тепла свідчить про пожежу в будинку.

Також батьки мають пояснити, що треба робити у різних екстрених випадках.

Під час землетрусу
Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон, спуститися сходами (не ліфтом) i вийти з дому на відкритий простір.
Під час повені
Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон, піднятися на високе місце.
Під час сигналу сирени
Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон; йти у бомбосховище або лягти на підлогу біля внутрішньої стіни.

✅ Необхідно переконатися, що діти знають безпечні місця у школі та біля неї, біля ігрових майданчиків та в будь-якому іншому місці, де вони часто бувають.

✅ Також Світлана Ройз рекомендує пояснити дитині такий алгоритм дій:
Сповіщення.
У надзвичайній ситуації необхідно якнайшвидше повідомити про це дорослого члена сім'ї або іншу відповідальну людину.
Вимкнення.
Потрібно закрити газовий кран i вимкнути електрику, щоб запобігти пожежі.
Вихід у безпечне місце.
Залежно від виду надзвичайної ситуації, потрібно залишити місце події. Наприклад, вийти на відкриту місцевість.
Ізоляція.
Інколи потрібно встановити перешкоди між вами та джерелом загрози.
Наприклад, закрити двері, перешкоджаючи поширенню пожежі. 
Дії.
Наприклад, під час ракетного та мінометного обстрілу спуститися у сховище або лягти на підлогу біля внутрішньої стіни; піднятися на високе місце при повені; спуститися сходами i вийти з будинку на відкритий простір під час землетрусу.

✅ Варто разом з дитиною перевірити, наскільки захищений простір у будинку:
наприклад, разом подивитись, які предмети можуть впасти – полиці, стелажі, скляні речі, побутова техніка на колесах;
знати, як перекрити газ та воду;
скласти список контактів у складних ситуаціях;
зробити список дій в екстрених ситуаціях або плакат з малюнками;
скласти гайд, як впоратися з тривогою (дихати з акцентом на видих, відчути стійкість стоп, покласти руку на живіт i подихати, розмахувати руками, спертися об стіну).

✅ Батькам необхідно скласти "валізку безпеки" разом з дитиною.Для цього Світлана Ройз радить пограти з дітьми у поїздку до невідомої планети, куди вони б узяли найважливіше.

✅ Важливо, щоб дорослий підтримував дітей, підказував, що потрібно робити (взяти ліхтарик, телефон, взяти за руку дорослого, перевірити, чи вимкнене світло тощо), наголошував на тому, що виходить правильно, не квапив.

✅ Після того, як yci "врятувалися", важливо сказати "Ми у безпеці! Ми разом. Ми всі супергерої".

    Пам*ятки та поради, а також активні посилання на дитячі навчальні відео щодо безпеки дитини також є на сторінках нашого блогу: Безпека життєдіяльності та Для дітей та дорослих в період воєнного стану